<< Poprzednie zdjęcie | Następne zdjęcie >> |
Zdjęcie wykonane najprawdopodobniej w 1910 roku.
Słynna kolej obwodowa (zwana także cyrkumwalacyjną) pojawiała się już na blogu kilka razy, ale tylko pośrednio, przy okazji innych wpisów. Pierwszy raz pisałem o niej pod zdjęciem przedstawiającym budynek Herbewo, bo tory biegły tuż przed nim, ale nie było ich na zdjęciu, bo wtedy jeszcze nie powstały.
Drugi raz kolej pojawiła się przy okazji archiwalnego zdjęcia ulicy Piłsudskiego, które sprawiło mi sporo problemów, bo zostało wykonane z wysokości kilku metrów, w miejscu, w którym nie ma aktualnie żadnego budynku. Okazało się, że fotograf musiał stać właśnie na nasypie kolejowym, a może nawet na tym wiadukcie biegnącym nad ówczesną ulicą Wolską. (aktualnie Piłsudskiego)
No i wreszcie na archiwalnym zdjęciu przedstawiającym końcówkę Alei i most Dębnicki mogliśmy dostrzec stację Kraków-Zwierzyniec, przy której zatrzymywały się pociągi.
Dziś wreszcie mogę zaprezentować zdjęcie, na którym widać te słynne tory, w miejscu które wszyscy dobrze znamy, pomiędzy budynkami dwóch krakowskich uczelni: AGH i UR. Budynek widoczny w tle to Collegium Godlewskiego będące siedzibą Uniwersytetu Rolniczego. Wygląda na ukończony, więc możemy przypuszczać, że zdjęcie zostało wykonane po 1910 roku, bo wtedy zakończono jego budowę. Zwróćcie uwagę, że przez te wszystkie lata urósł on o jedno piętro ;-)
Wróćmy jednak do kolei. Powstała ona w latach 1886-87, łączyła Łobzów z Płaszowem i Bonarką i przekraczała Wisłę w miejscu dzisiejszego mostu Dębnickiego. Tory poprowadzono po wale ziemnym, który wraz z szeregiem bastionów i z fosą był częścią Twierdzy Kraków. Już na początku XX okazało się jednak, że taki wał w centrum miasta blokuje jego rozwój i że lepiej by było, gdyby jednak była tam droga, a najlepiej szeroka arteria komunikacyjna. W 1911 roku linię kolejową więc zlikwidowano, most przebudowano na drogowy i rozpoczęto budowę Alei Trzech Wieszczów.
A tak się robi zdjęcia z wysokości, jak nie ma na co wejść ;-)
W którym miejscu na Wolskiej znajdował się ten wiadukt ? Bo tak patrzę i patrzę i nie mogę żadnego fragmentu Piłsudskiego dopasować :-/
Jeśli dobrze rozumiem, to jest to aktualnie skrzyżowanie Alei z ul. Piłsudskiego, w tle widzimy Błonia i ul. Focha.
O tutaj: http://dawnotemuwkrakowie.pl/wp-content/uploads/2013/10/maps.jpg
A to nie jest na wysokości parkingu przed Muzeum Narodowym? Na zdjęciu obok górnego lewego rogu chyba widać Błonia // sprawdziłem na linku do mmkrakow.pl i dobrze mi się wydawało :)
Dokładnie nad skrzyżowaniem aleji i Piłsudskiego.
Popatrz w rogu u góry widać Błonia :)
Mur widoczny w lewej dolnej części starego zdjęcia został zburzony w latach 80-tych a nowy identyczny został zbudowany kilka metrów w tył. Powodem była budowa trzeciego pasa ruchu na alejach i trzeba było zrobić miejsce na zatokę dla autobusów, która uległa przesunięciu podobnie jak mur. Jako dziecko byłem świadkiem tego wydarzenia.
Zabrakło informacji o samym budynku – pozwolę sobie uzupełnić:
W budynku mieszczącym się wówczas przy ulicy Żabiej mieściło studium rolnicze Uniwersytetu Jagiellońskiego. Za wspomnianym murem słuchacze tego studium uprawiali ogródki. Obecnie jest to główny budynek Akademii Rolniczej, a za przesuniętym murem jest…parking.
Co do kolei obwodowej – na tym zdjęciu jest tuż przed likwidacją i już zapewne nieczynna – przechadzający się po niej żacy są zatem bezpieczni.
I znowu dowiedziałam się coś ciekawego. Dziękuję.
teraz pod alejami powinien chodzić szybki tramwaj
Na mapie z 1911 ładnie widać przebieg kolei obwodowej:
http://as.elte-s.com/wspomnij/stare_mapy/1911a.png
Na mapie z 1912 także:
http://as.elte-s.com/wspomnij/stare_mapy/1912c.png
W zasadzie były tam dwa mosty obok siebie – jeden na ówczesną Wolską, drugi nad Rudawą.
I w ogóle stare mapy to też materiał do wykorzystania :-)
Mam drobną uwagę odnośnie odwołania do zdjęcia przedstawiającego budynek Herbewo. Zdjęcie wykonano w 1927 roku, a wtedy kolei obwodowej już nie było w tamtym miejscu, natomiast w pierwszych zdaniach tutaj pisze Pan:
„tory biegły tuż przed nim, ale nie było ich na zdjęciu, bo wtedy jeszcze nie powstały”. Sądzę, że chodziło o powstanie Alei Trzech Wieszczów, a nie torów kolei obwodowej.