<< Poprzednie zdjęcie | Następne zdjęcie >> |
Zdjęcie archiwalne pochodzi ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego. Kliknij tutaj, aby zobaczyć je w bazie NAC. Zdjęcie zostało wykonane w 1941 roku.
[sc:duza_reklama]
Na archiwalnym zdjęciu powyżej przyglądamy się przebudowie alei Krasińskiego, jednej z ulic wchodzących w skład Alei Trzech Wieszczów. W tym miejscu Krakowa zmieniło się całkiem sporo. Przede wszystkim zniknął dosyć spory budynek, który w 1941 roku zasłaniał widok w kierunku Podgórza. Początkowo myślałem, że była to jedna z krakowskich rogatek, budynków rozstawionych przy wszystkich wjazdach do miasta i służących do pobierania opłat za wwożone do niego towary. Ale rogatka zwierzyniecka, która znajdowała się u wylotu mostu Dębnickiego stała po drugiej stronie alei i miała charakterystyczny, schodkowy dach:
Zmienił się również most Dębnicki, który podobnie jak pozostałe krakowskie mosty został w 1945 roku wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie. Most został odbudowany 6 lat później, ale w innej formie, bez charakterystycznej konstrukcji kratowej.
[sc:duza_reklama]
Ten budynek – to nie rogatka ale stacja kolejowa – na demontowanej linii cyrkumwalacyjnej, która ciągnęła się wzdłuż Alei.
Ciekawa teoria, brzmi całkiem prawdopodobnie. Wprawdzie kolej z alei zniknęła w 1911 roku, ale budynek mógł być wykorzystywany do innych celów.
Tak jest, to jest dworzec kolejowy (z 1888 r) przystanku Kraków Zwierzyniec. Budynek ten widziałem jeszcze na zdjęciu z roku 1938 r (od strony Wisły) w książce Mossakowska Wanda, Zeńczak Anna, Kraków na starej fotografii, Kraków 1984. Starsze zdjęcie przystanku znajduje się tutaj
Np. po kominach można poznać, że to ten sam budynek.
Pozdrawiam!
Jak już mówimy o remontach to dziś dodałem o remoncie Mostu Dębnickiego w 1998 roku – http://janekpisze.blogspot.com/2013/11/krakowski-most-co-po-wisle-wedrowa.html – a Wy pamiętacie Lajkoniki?